fredag 22 september 2017

Veckonytt V.38

Hej!

I tisdags var vi på Awsomnia, en häftig Hiphopkonsert med fina budskap. Jag tror att de flesta tyckte att artisterna var väldigt skickliga.




I svenska håller eleverna på att förbereda  sin muntliga presentation om sig själva. Det vore bra om ni kunde hjälpa era barn att hitta fina bilder till sin presentation.

I So ska vi nu sammanfatta vad vi lärt oss hittills om Europa innan vi fördjupar oss på något land.

På fredag får vi besök av två elever från Trönningeskolan. Emma och Olivia funderar på att bli lärare och ska följa med Elina på hennes lektioner. Det ska bli kul att visa dem vilket fantastiskt yrke vi har.

De elever som ska ha samtal med Elina har fått mail hem idag fredag om vilken samtalstid man har fått.

V.45-50 börjar vi med de muntliga nationella proven i engelska matte och svenska.


Händer i vecka 39 !
Måndag ny läslogg hem. Bild och elevens val.
Tisdag 
Onsdag Idrott glöm inte idrottskläder.
Torsdag Idrott
Fredag Läslogg tills idag. Bibliotek. Besök av Olivia och Emma från Trönningeskolan.

Trevlig Helg!
önskar Elina Birgitta och Monica


Här kommer lite information om skolnärvaro från Varbergs kommun.
Rutin i korthet för ökad skolnärvaro
i grundskola F-9
Tidiga tecken på frånvarobeteende
Oavsett frånvarons orsaker är det betydligt enklare att ge stöd i ett tidigt skede än när ett beteendemönster är etablerat. För att förebygga, upptäcka och sätta in tidiga insatser krävs en nära samverkan och dialog med elev och vårdnadshavare.
Nedan följer tidiga tecken att vara observant på:
• Frånvaro som ökat över tid.
• Mönster i frånvaron, t ex tidpunkter eller skolämnen.
• Återkommande sjukanmälningar.
• Magont, huvudvärk och nedstämdhet.
• Svårt att komma tillbaka till skolan efter sjukdom, lov eller helger.
• Drar sig undan från vardagliga aktiviteter eller isolerar sig.
• Överdrivet skärmanvändande (dator, surfplatta, tv, mobil).
• Oregelbundna sömnvanor och sömnsvårigheter.
• Svårt med övergångar eller förändringar.
• Bristande motivation.
• Problem med att hålla uppmärksamheten.
• Svårt att förstå en instruktion, att starta upp, genomföra och avsluta en uppgift.
• Kommunikationsbrist mellan skola och vårdnadshavare.
• Ökad social oro som märks i sammanhang som exempelvis i matsalen, på raster, under idrottslektioner och i omklädningsrum.
• Svårt med kamratrelationer. Hamnar ofta i konflikter med vuxna och/eller andra barn.
Kontakta Elevhälsan
Har du frågor eller behöver prata med någon i elevhälsan är du välkommen att kontakta skolkurator, skolsköterska eller specialpedagog på skolan där ditt barn går.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar